Fysisk genbrug gør blandet plastaffald genanvendeligt

Audi arbejder kontinuerligt på at etablere stadigt flere materialekredsløb. Sammen med partnere fra forskningsverdenen og erhvervslivet undersøger virksomheden, hvordan man kan forbedre muligheden for genbrug af materialer og spare på de primære materialer. Med fysisk genbrug tester produktionsvirksomheden i samarbejde med Fraunhofer Institut nu endnu en metode til at genanvende plastik og gøre det anvendeligt i serieproduktionen.

Audi vil gøre materialekredsløb til en fast del af værdikæden for biler, og virksomheden starter pilotprojekter til genanvendelse af stadigt flere materialer og komponenter. Der skal samles erfaringer fra flest mulige bearbejdningsteknikker, der skal føre til muligheder for fremtidig anvendelse af de enkelte råstoffer. Materialekredsløb har flere fordele: For det første bliver behovet for vedvarende og fossile råstoffer reduceret. For det andet har materialer, der bygger på materialekredsløb, et bedre energiregnskab. Audi har også blik for den mængde energi, som skal bruges til genbrugsprocessen – hvis det ikke giver mening rent økologisk, arbejdes der ikke videre med projektet efter pilotfasen.

Forskellige genbrugsmetoder til forskellige typer plastik

Da ikke alle plastiktyper kan sorteres og genbruges lige godt eller måske slet ikke på samme måde, arbejder Audi sideløbende med forskellige teknikker: mekanisk, kemisk og nu også fysisk genbrug.

Audis vision er at kunne bearbejde stadigt flere materialer til de mangfoldige og krævende anvendelsesmuligheder i biler og at identificere de optimale bearbejdnings- og genbrugsteknikker, så det bliver muligt at opbygge kredsløb. ”I den forbindelse har vi altid fokus på at få mest mulig plastik tilbage fra de udrangerede biler, så den kan blive genbrugt”, fortæller Mike Herbig fra Polymer-teamet hos Audi.

Nu om dage indeholder bilerne over 200 kg af diverse plastiktyper og plastholdige materialer. Stødfangere, kølergitre, forskellige dele i interiøret, men også komponenter i drivlinjen og klimaanlægget fremstilles af disse materialer. Dette delvist blandede plastikaffald bliver først mekanisk delt i mindre stykker og adskilt fra andre materialer. Derefter kan det i endnu en proces bearbejdes til plastgranulat igen.

Samme krav til komponenter af genbrugsmaterialer og nye materialer

De kvalitetsmæssige krav til plastmaterialet er høje. Der gælder samme kriterier for genbrugsmaterialer som for nye materialer. Det gælder fx kollisionssikkerhed, varmebestandighed, modstandsdygtighed over for midler som organisk rengøringsmiddel, olie eller hydraulikolie. Dertil kommer formstabilitet og -kvalitet, haptik, optik og lugt i hele bilens levetid. I stigende grad skal der også tages hensyn til miljøkrav. Mike Herbig: ”Vi anvender kun genbrugsmateriale, når de deraf fremstillede komponenter også opfylder kravene – altså at delenes kvalitet også opretholdes i hele bilens levetid.”

Den mekaniske genbrug af plastik har sin grænse, hvor plastiktyper bearbejdes sammen, og diverse limtyper, laktyper og fyld som fx glasfibre anvendes. Desuden falder kvaliteten af plastik for hver mekanisk bearbejdning. De kan som regel ikke længere anvendes til bilproduktion og især ikke til sikkerhedsrelevante komponenter.

Sammen med Karlsruher Institut für Technologie (KIT) og partnere fra industrien har Audi desuden udviklet en kemisk genbrugsmetode. I den forbindelse bearbejdes blandet plastikaffald til pyrolyseolie. Pyrolyseolien kan erstatte råolie som råstof til produktion af plastik af høj kvalitet. De på den måde fremstillede komponenter har lige så høj kvalitet og sikkerhed som komponenter fremstillet af nyt materiale.

Realiseringsmuligheden for fysisk genbrug

Foruden forskningsprojekterne inden for mekanisk og kemisk genbrug undersøger Audi i samarbejde med Fraunhofer Institut für Verfahrenstechnik und Verpackung IVV i forbindelse med et studie realiseringsmulighederne for fysisk genbrug af plastikaffald fra biler og genanvendelse i biler. Med denne metode kan der arbejdes med plastik med en væsentligt højere tilsnavsningsgrad, så en enkel og ikke helt komplet forsortering af komponenterne fra den udrangerede bil er tilstrækkelig.

Til forskel fra kemisk genbrug bliver plastikken ikke ødelagt ved fysisk genbrug. Den bliver tværtimod opløst med opløsningsmidler. Der sker altså ingen kemisk nedbrydning, og polymerforbindelserne forbliver ubeskadigede. ”Som opløsningsmiddel anvendes kun stoffer, der er helt ufarlige”, forklarer Dr. Martin Schlummer fra Fraunhofer IVV. Efter tørringen opstår der et meget rent plastgranulat af en kvalitet på højde med nyt materiale. Målet er nu at fremstille større mængder af dette granulat for at undersøge den tekniske realiseringsmulighed og økonomien i processen.

Øge andelen af genbrugsmaterialer i bilerne

På sigt vil Audi øge andelen af genbrugsmaterialer i bilerne yderligere. Allerede på nuværende tidspunkt er der i en Audi Q4 e-tron op til 27 komponenter med en høj andel af genbrugsmateriale. Det er bl.a. forlygteholdere, skærmkasser, bundbeklædning og sædebetræk. Desuden anvendes genbrugsmateriale til isolerings-, og støjdæmpningsmateriale. Polyesterfibrene til fx sædebetræk udvindes af mekanisk genbrugte PET-flasker, tidligere tekstiler eller fiberrester.

Læs mere om Audi og arbejdet med genanvendte materialer, materialekredsløb etc.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk